Redaksjonell omtale på billigsalg

Har du fått en telefon nylig fra noen som vil selge deg redaksjonell omtale i et avisbilag ?

Innstikk bilag, annonsemagasin, avis i avisen. Den har gjerne flere navn, men handler om en ting: Markedsføring gjennom såkalt redaksjonell omtale. Mot betaling kan du sikre deg en artikkel i en annonseavis hvor du selv styrer innholdet. Artikkelen kommer på trykk i avisen, som på en gitt dato følger med Dagens Næringsliv, Bergens Tidende, eller andre papiraviser. Og du er gjerne godt fornøyd: Bedriften har fått ”redaksjonell” omtale, og budskapet er synliggjort.

Men er det nok?

Selvfølgelig ikke. Noen må jo også lese det som står om dere, og kampen om leserens oppmerksomhet er stor.

Når avisleseren leser sin avis i en travel hverdag, så konkurrerer avisbilaget med både oppmerksomheten og tiden til leseren, og dette ser det ut for at mange bilagsprodusenter har misforstått. Eller kanskje det heller er bedriftene som lar seg lure?

Det som møter en når en blar i et typisk avisbilag er, med noen hederlige unntak, et eneste stort gjesp. Bilagene har preg av å være laget på billigst mulig måte, med elendig layout, grå, kjedelige bilder av menn i dress, alt for lange artikler, og trykt på dårlig papirkvalitet. Hvem får lyst til å lese noe slikt ?

Det koster mye å lage et avisbilag, og enda mer å lage noe som er bra. Det må dere være med og betale for. I stedet for å si ja bare fordi prisen er grei nok, bør dere heller være opptatt av hva slik omtale gir dere. Vær kritisk og kravstor. Still spørsmål . Hva er målsettingen, og hvorfor bør dere være med? Hvordan skal bilaget se ut? Bruker de profesjonell fotograf? Har de som skriver journalistisk bakgrunn?

Man skal aldri undervurdere leseren: I en verden hvor mediehusene tilbyr leseren sine egne bilag av ypperste kvalitet i form av topp design, papirkvalitet og bilder, så skal det en del til for at noen skal velge å bruke tiden sin på å lese et annonsemagasin. Og hvem ønsker egentlig å betale for noe som ingen vil lese, og i verste fall irriterer seg over?